Hoe gaat Employment Services om met veranderingen?
De wereld verandert in exponentieel tempo en de complexiteit neemt toe. Bedrijven opereren in onzekere economische omstandigheden. Bedrijven moeten zich daarom voortdurend blijven aanpassen. Van medewerkers wordt verwacht dat ze meebewegen maar dat is vaak niet gemakkelijk, immers mensen houden in essentie niet van veranderingen. Flexibilisering is dus voor alle partijen relevant; kijk maar eens wat het coronavirus aan effecten heeft.
Deze verandering vraagt om ondernemers, managers en medewerkers die zich steeds sneller moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. Tevens moeten ook bedrijven flexibeler en wendbaarder worden richting de medewerkers en blijven anticiperen op nieuwe omstandigheden.
In onze dagelijkse praktijk van werving en selectie houden we naast de IQ en EQ ook rekening met dat aanpassingsvermogen van kandidaten. Juist deze waarde wordt steeds belangrijker. Dit wordt de AQ (Adaptability Quotiënt) genoemd; flexibiliteit, nieuwsgierigheid, lef, probleemoplossend vermogen en veerkracht zijn woordassociaties die met de AQ verbonden zijn.
Het IQ is het minimum dat nodig is voor een job, maar de AQ bepaalt of je succesvol kan blijven op langere termijn. Mensen met een hoog AQ helpen bedrijven de strategische voorsprong te behouden, verder te ontwikkelen of door een crisis heen te loodsen. Juist op dit moment, tijdens de corona crisis, wordt een ultiem beroep gedaan op het AQ van ondernemers, managers en medewerkers om de effecten van de crisis het hoofd te bieden.
Natuurlijk blijven IQ en EQ relevant maar zonder een hoge mate van AQ zullen ook deze mensen het op termijn moeilijk krijgen.
The market is changing: Face it, deal with it and stay healthy.
Wilt u meer informatie over AQ, dan kunt u uiteraard contact opnemen met één van onze consultants.
Dank voor uw aandacht en succes toegewenst in deze uitdagende tijden.
Team Employment Services