Het belang van Employer Branding
In onze blog ‘recruitment trends 2022’ voorspelden wij al dat Employer Branding een belangrijke trend binnen Werving en Selectie zou worden. De arbeidsmarkt is namelijk erg krap en er is veel concurrentie. Bedrijven doen er dus alles aan om op te vallen bij werkzoekenden. Je kan denken aan extra online campagnes en content marketing, maar een ander belangrijke tactiek is Employer Branding. In deze blog leggen we uit wat dit precies is, waarom het zo belangrijk is en geven wij tips.
Wat is Employer Branding?
Met branding proberen bedrijven de identiteit en de waarden die bij het bedrijf passen om te zetten in een visueel merk dat deze eigenschappen perfect weerspiegelt. Employer Branding heeft hier ook mee te maken, maar gaat verder dan de visuele stijl. Het gaat namelijk het om het positioneren van de onderneming als werkgever. Door een goede employer branding lever je een bijdrage aan het behoud van medewerkers en het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Een Employer Brand is dus kortgezegd hoe jij als werkgever op de arbeidsmarkt wordt gezien en de perceptie die huidige werknemers van je hebben. Bij Employer Branding bedenk je dus als werkgever een strategie om een gewenst werkgeversimago op een authentieke en onderscheidende manier in de arbeidsmarkt te brengen. Wat maakt jouw bedrijf uniek, waarom werken huidige collega’s graag bij je en wat maakt medewerkers gelukkig op de werkplek?
Waarom is Employer Branding zo belangrijk?
Employer Branding is om verschillende redenen erg belangrijk. Allereerst bestaat er altijd een Employer Brand, of er nu aan gewerkt wordt of niet. Een bedrijf heeft nu eenmaal een imago dat verspreid wordt door werknemers, sollicitanten, leveranciers, klanten en ieder ander die in contact met het bedrijf komt. Aangezien het imago toch al bestaat, zou het jammer zijn om hier niet actief aan te werken.
Verder is het belangrijk dat de Employer Brand overeenkomt met hoe het daadwerkelijk binnen de organisatie gaat. De Brand creëert namelijk verwachtingen bij nieuwe medewerkers en wanneer deze niet overeenkomen, zijn ze net zo snel weer weg. Besteed dus genoeg aandacht aan de Employer Brand en minimaliseer de kans dat nieuwe medewerkers snel vertrekken. Lees hier meer over wat te doen bij een mismatch.
Ten slotte is Employer Branding belangrijk om zogeheten ambassadeurs te maken uit huidige werknemers. Deze werknemers praten natuurlijk over het bedrijf in het dagelijkse leven met vrienden, familie en kennissen. Dit noemen we referral, waar binnenkort een blog volgt. Hoe positiever dit is, hoe groter de kans dat potentiële sollicitanten in aanraking komen met het bedrijf en daadwerkelijk gaan solliciteren.
Tips voor Employer Branding
- Ga in gesprek met medewerkers
Om een zo authentiek mogelijke Employer Brand te creëren, is het essentieel om met medewerkers in gesprek te gaan. Hoe ervaren zij de bedrijfscultuur? Wat vinden ze goed gaan en wat minder goed? Wat vinden zij dat de identiteit van het bedrijf is? Waar staat de organisatie voor volgens hen? Gebruik dit om de identiteit van het bedrijf goed voor ogen te krijgen.
- Investeer in medewerkers
Medewerkers spelen een grote rol bij Employer Branding. Zorg er dus voor dat zij zich betrokken voelen bij de doelen van de organisatie en geef ze de mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. Ook kan het een goed idee zijn om coaching aan te bieden waar nodig. Op deze manier creëer je sterke ambassadeurs.
- Denk als een potentiële sollicitant
Kijk eens met een frisse blik naar je vacaturepagina. Is het makkelijk om relevante informatie te vinden over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur, compensatie en flexibele werktijden? Hoe makkelijker dit te vinden is, hoe meer dit bijdraagt aan een positief gevoel over het bedrijf.
- Meet de resultaten
Het klinkt cliché, maar meten is weten! Wanneer je druk bezig bent met Employer Branding, is het belangrijk om regelmatig de resultaten te controleren. Wat denken nieuwe sollicitanten over het bedrijf? En merken huidige medewerkers de moeite die je in ze stopt? Deze meningen zijn essentieel bij het eventueel bijstellen van de strategie.
- Vertel een eerlijk verhaal
Als je duidelijk hebt wat de identiteit van het bedrijf precies is, blijf hier dan zo dicht mogelijk bij. Zoals eerder gezegd, is het belangrijk om realistische verwachtingen te stellen bij nieuwe medewerkers. Het risico is anders dat ze snel weer vertrokken zijn. Wees dus eerlijk in de communicatie van de Employer Brand.
Meer weten?
Wil je meer weten over Employer Branding? Of ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging of juist op zoek naar een nieuwe collega? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.