Skip to main content

Coaching: voorkomen is soms beter dan genezen
Coaching hoeft volgens Mariska niet een ‘oplossing van een probleem’ te zijn. Het kan juist gebruikt worden om problemen te voorkomen. Door coaching aan te bieden aan werknemers investeer je in mensen, help je hun talenten te ontwikkelen en leer je hun behoeftes en ambities kennen. Aandacht en oprechte interesse voor een werknemer is vaak al het halve werk wanneer je waardevolle medewerkers bij je bedrijf wilt houden, vertelt Mariska. Wanneer je als werkgever bereid bent om te investeren in je werknemers laat je zien hoe belangrijk ze zijn. Dit leidt tot betrokkenheid, veiligheid en wederzijds vertrouwen. Hierdoor ontwikkelen mensen zich vaak nog beter en durven ze eerder uit hun comfortzone te komen. Een win-win situatie dus.

100-dagen coaching
Hoe ziet een dergelijk coaching traject er dan uit? Mariska legt uit dat er twee manieren zijn om je werknemers op een positieve manier aan je te binden.

Allereerst de ‘100-dagen coaching’ , direct na de start van een nieuwe medewerker. Volgens Mariska zorg je er zo voor dat nieuwe medewerkers zich snel op hun plek voelen. Door gesprekken met een neutrale, deskundige en veilige gesprekspartner zal een werknemer sneller zijn draai vinden in het bedrijf. De eerste periode kan namelijk moeilijk en hectisch zijn, zo vertelt Mariska. Bij je baas of collega’s houd je je vaak groot, maar bij een externe gesprekspartner durf je eerder over je behoeftes, twijfels en onzekerheden te praten. Het doel van een 100-dagen coaching traject is dan ook om de medewerker zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen, waardoor hij zijn vleugels durft uit te slaan en effectief aan de slag kan. Dit stelt een organisatie ook in staat om snel in te springen waar nodig en goede steun te kunnen bieden.

Talent-coaching
Een andere manier om waardevolle collega’s te behouden is ‘talent-coaching’. Hierbij help je als organisatie waardevolle medewerkers te ontdekken wat ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. Coaching wordt hier ingezet als ontwikkelings-tool, als een beloning. Als organisatie ben je zo beter in staat bij te sturen of mee te denken over hoe je je medewerkers happy houdt, wat ze nodig hebben om tot verdere bloei te komen en hoe je ze voldoende uitdaagt. En zeg nou zelf, als je gelukkig bent in je baan, als je je gezien en gewaardeerd voelt en als er interessant toekomstperspectief is, dan is er weinig reden voor vertrek..

Interesse in coaching?
Om werknemers in de krappe arbeidsmarkt te behouden is coaching volgens Mariska dus een goede oplossing. Geef ze het gevoel dat ze waardevol zijn en zorg ervoor dat ze zich snel op hun plek voelen bij het bedrijf. Bent u geïnteresseerd in een dergelijk coaching traject? Neem dan snel contact op met Mariska.