Skip to main content

Wat is een onboarding programma?

Het doel van een onboarding programma is ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers zich onderdeel voelen van het bedrijf. Deze betrokkenheid is belangrijk, want hoe meer betrokken de nieuwe collega is hoe meer motivatie om het bedrijf verder te helpen. Bij een onboarding programma laat je nieuwe medewerkers dus kennismaken met de organisatie, de collega’s en de bedrijfscultuur. Een dergelijk programma verschilt per bedrijf. Soms wordt er weinig aandacht aan besteed en bestaat de eerste dag slechts uit een korte kennismaking waarna het werken meteen begint. Aan de andere kant kan een onboarding programma ook meerdere dagen duren en wordt extensief aandacht besteed aan het kennismaken met de nieuwe collega’s en taken. Kijk vooral naar wat werkt binnen jouw bedrijf, zo lang er maar genoeg aandacht wordt besteed aan de nieuwe werknemer.

Waarom werkt een onboarding programma?

De cijfers liegen niet, een sterk onboarding programma werkt. Zo blijkt dat nieuwe medewerkers na het volgen van een goed onboarding programma vaak 54% productiever zijn en 50% meer tevreden zijn dan werknemers die geen programma hebben gevolgd. Dit kan een werkgever maar liefst 3 keer het jaarsalaris van een nieuwe medewerker besparen.

Aan de andere kant blijkt ook dat het ontbreken van een onboarding programma ertoe kan leiden dat ongeveer 33% van de nieuwe medewerkers binnen 6 maanden de organisatie alweer verlaat. Ook behaalt slechts 17% van de nieuwe medewerkers die geen programma hebben doorlopen hun doelstellingen in het eerste jaar, tegenover 62% van de nieuwe medewerkers die wel een programma hebben gevolgd.

Deze cijfers laten dus goed het belang zien van een onboarding programma. 76% van de medewerkers geeft aan dat zij hier ook behoefte aan hebben, dus investeer in dergelijke programma’s.

Tips voor onboarding

  1. Deel zo veel mogelijk informatie

Het doel van een onboarding programma is dat nieuwe medewerkers zich kunnen identificeren met het bedrijf en hierdoor motivatie krijgen om aan de slag te gaan. Dit doe je door zoveel mogelijk informatie met hen te delen. Denk hierbij verder dan alleen de visie en de missie van het bedrijf. Deel bijvoorbeeld belangrijke nieuwe ontwikkelingen in het bedrijf, de normen en waarden en de ongeschreven regels op de werkvloer.

  1. Blijf inchecken

Ook na het onboarding programma is het belangrijk om contact te blijven houden met de nieuwe collega’s. Gaat het nog goed met ze? Hebben ze het nog naar hun zin en voelen ze zich genoeg uitgedaagd en onderdeel van het team? Zoals eerder gezegd kan het soms een halfjaar duren voordat iemand echt is ingewerkt, dus zorg dat je er bent voor de nieuwe medewerkers.

  1. Zet coaching in

Coaching kan een uitkomst bieden wanneer nieuwe medewerkers zich na een onboarding programma nog niet helemaal thuis voelen in het bedrijf. Een professionele coach kan helpen de redenen te achterhalen en een de medewerker de benodigde handvaten aanreiken. Aan de andere kant kan coaching ook ingezet worden vanaf dag 1 om de nieuwe collega een goede fundering bij de nieuwe werkomgeving te bieden. Kijk ook eens naar onze blog over het behoud van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

 

Meer weten over onboarding?

Wil je meer weten over onboarding of heb je advies nodig bij het maken van een programma? Bij Employment Services zijn wij in staat de nieuwe medewerkers te begeleiden bij de eerste spannende maanden. Neem vrijblijvend contact met ons op.